ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

 

 

Téma: ŠKOLKA DOBRÉ NÁLADY

 

Cíl: vytvořit klidné, pohodové klima bez stresu, zaměřit se na mluvený projev a logopedickou prevenci, upevnit vztah k přírodě, vést děti ke zdravému životnímu stylu.

 

 

 

I.       čtvrtletní integrovaný blok: SLUNÍČKO UŽ ODCHÁZÍ, ŠKOLNÍ ROK NÁM PŘICHÁZÍ

Cíl:

  • dovede navázat kamarádské vztahy, chápe význam tvorby pravidel a jejich dodržování
  • chápe změny v přírodě, chrání přírodu
  • uvědomuje si, že vše na světě má svůj význam

 

1. téma  - Barevná pastelka

2. téma  - Podzim na zahradě

3. téma - Padá listí

 

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

            Motivované herní aktivity, pohybové hry, kresba pastelkami, řízený rozhovor, hra s míčem, práce s říkadly, prohlížení knih, kreslení křídami na asfalt, vycházky po okolí MŠ, motivovaná cvičení, prohlídka prostor MŠ, práce s pohádkou, seznámení s audiotechnikou, práce s prstovými barvami, oslava narozenin, pobyt v přírodě, prohlížení knih, míčové hry, prohlížení knih, vycházka po okolí, dramatické hry, stříhání, pozorování skutečných jevů a dějů, komunitní kruhy, zpěv, obtiskování listů, motivované cvičení,  konstruktivní činnosti, literární činnosti, práce s námětovými pracovními listy, dramatizace pohádky, hudební činnosti, práce s lit. textem,  přirozená cvičení, každodenní hygiena a sebeobsluha, exkurze po MŠ, společný úklid hraček, péče o své věci.

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:

            Zvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky, zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, vědomě napodobit jednoduchý pohyb podle vzoru, běžné způsoby pohybu v různém prostředí, koordinovat lokomoci a další pohyby či polohy, vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci postupovat a naučit se podle pokynů a instrukcí, vyjádřit souhlas i nesouhlas, říci „ne“ v situacích, které to vyžadují, učit se nová slova a aktivně je používat, záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost, vnímat všemi smysly, pojmenovat většinu toho, čím je dítě obklopeno, přirozeně a bez zábran komunikovat s druhým dítětem, přijímat a uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou, navazovat kontakty s učitelkou, překonat stud, navazovat a udržovat dětská přátelství, adaptovat se na prostředí MŠ i jeho běžné proměny, spoluvytvářet prostředí pohody, vyjadřovat se prostřednictvím hudebních a hudebně pohybových činností, výtvarných činností, orientovat se bezpečně v prostředí a okolí školy, všímat si dění v nejbližším okolí.

 

 

II.      čtvrtletní integrovaný blok: SLUNÍČKO NÁM NEHŘEJE, VENKU MÁME ZÁVĚJE

 

Cíl:

  • zná a prožívá zvyky a tradice vánoc
  • zná a raduje se z tradičních lidových slavností
  • uvědomuje si význam zvířat pro člověka a nutnost starat se o ně

 

4. téma - Kouzelný zvoneček

 

5. téma - Bílá peřina                                        

            

6. téma - Postavíme sněhuláka                       

 

 

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

            Pečení perníčků, hudebně námětové hry, stříhání, mikulášská nadílka, vánoční posezení, výroba dárků, předávání dárků v Domě seniorů, přirozená cvičení, hry s loutkami, námětové hry, tanec, komunitní kruh, pobyt venku, hry se sněhem, řešení hádanek, fyzikální pokusy, práce s pohádkou, činnosti zaměřené na rozvíjení paměti, lokomoční činnosti, kombinace výtvarných technik /malba, mačkání, lepení, stříhání/, práce s modelínou, prohlížení obrázků, zpěv a instrumentální činnosti, činnosti zaměřené na zvyšování soustředění a pozornosti, malba temperovými barvami, dramatizace, hry a výukové programy na PC, masopustní průvod, činnosti pro rozvoj paměti, karneval.

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:

            Ovládat koordinaci ruky a oka při práci s výtvarným materiálem, vnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů, vyprávět příběh, pohádku, naučit se zpaměti krátké texty, prožívat radost ze zvládnutého a poznaného, formulovat otázky a odpovídat, řešit problémy, úkoly a situace, být aktivní i bez pomoci rodičů, udržovat dětská přátelství, vnímat umělecké a kulturní hodnoty, spoluvytvářet v kolektivu prostředí pohody, spolupracovat při tvorbě společného programu, vnímat, že příroda je různorodá, má svůj řád, je rozmanitá a pozoruhodná.

 

 

III.    čtvrtletní integrovaný blok: SLUNÍČKO ZAS VYCHÁZÍ, PŘÍRODA SE PROBOUZÍ

Cíl:

  • zná typické znaky jara, spojuje si obraz krajiny s jednotlivými ročními obdobími
  • má základní poznatky o lidském těle a jeho hlavních funkcích, ví, jak chránit své zdraví
  • má respekt ke všem členům rodiny, vnímá rozdělení úloh v rodině a pomoc jejím členům

 

7. téma - Voláme jaro

                                                                                               

8. téma - Čáry, máry, fuk

 

9. téma - Rozkvetlá louka                                    

 

 

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

            Velikonoční přípravy, nácvik velikonočních koled, říkadel, skládání mozaiky, artikulační hry, řízený rozhovor, zdravotní cvičení, hudebně pohybové hry, otisk barvy, opičí dráha, pohybové hry, námětové hry, hry se slovy, prohlížení obrázku, pobyty venku, zapojení se do úklidu školní zahrady, pozorování změn v přírodě – květiny, mláďata, hovory v komunitním kruhu, poslech pohádky z CD přehrávače, práce s encyklopedií, skupinové činnosti, kreslení, malování s přírodní, velikonoční tematikou, četba pohádky, nácvik pásma na posezení s maminkami, motivované hry, dramatické hry, překážková dráha na zahradě, hry na rozvíjení tělesné zdatnosti, rytmizace, ochutnávka jídel.

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:

            Rozlišovat, co prospívá zdraví, zvládnout základní pohybové dovednosti a prostorovou orientaci, běžné způsoby pohybu v různém prostředí, zvládnout jemnou motoriku, koordinaci ruky, oka, být citlivé ve vztahu k živým bytostem, k přírodě i věcem, chápat prostorové pojmy, domluvit se slovy i gesty, vyjadřovat svou představivost a fantazii při hudebních, pohybových či dramatických činnostech, ovládat afektované jednání, rozdělit si úkol, hračky, pomůcky s jinými dětmi, uvědomovat si svá práva, přiznávat stejná práva druhým, odmítat společensky nežádoucí chování - lež, ubližování, agresivitu, osvojit si elementární poznatky o své zemi a její kultuře, o zvycích a práci lidí.

 

 

IV.    čtvrtletní integrovaný blok: SLUNÍČKO NÁS LÁKÁ VEN, MÁME TADY LETNÍ DEN

 

Cíl:

  • zná a dodržuje pravidla nejznámějších druhů her a sportu, umí relaxovat

 

10. téma – Letní pohlazení                                                                                                      

 

NABÍZENÉ ČINNOSTI:

            Pohybové hry, dramatické hry, sociální a interaktivní hry, smyslové a psychomotorické hry, činnosti relaxační a odpočinkové, společná setkávání v komunitních kruzích, aktivity podporující sbližování dětí, práce s obrázky, prohlížení fotografií, hudební činnosti, hry na dětském hřišti, výtvarné projekty - kreslení na chodníku, hudebně pohybové hry, přípravy oslav dne dětí a jeho oslava, hry v parku, hry s dopravní tematikou, pěstitelské činnosti, péče o školní zahradu, návštěva základní školy, výlet do Zooparku Chomutov, na ekofarmu, návštěva dopravního hřiště.

 

OČEKÁVANÉ VÝSTUPY:

            Zachovávat správné držení těla, zvládnout základní pohybové dovednosti, koordinovat lokomoci, vědomě napodobit jednoduchý pohyb, rozlišovat, co prospívá zdraví a co mu škodí, pojmenovat části těla, některé orgány, vyjadřovat své myšlenky samostatně, vést rozhovor, chápat slovní humor, a vtip, rozlišovat některé obrazné symboly, dodržovat pravidla her a jiných činností, zacházet šetrně s vlastními i cizími pomůckami a hračkami, uvědomovat si nebezpečí, se kterým se dítě může ve svém okolí setkat, vnímat, že svět lidí je pestrý a různorodý, zvládat běžné činnosti a požadavky na dítě kladené, zvládat jednoduché praktické situace, které se opakují doma i v MŠ.